GRI-indeksi
Käytetty GRI-standardi on vuoden 2021 mukainen ja GRI 1: raportointikäytännöt on käytössä.
Yleiset tiedot | |||
GRI-tunnus | GRI-selite | Linkitys | Olennainen vastuullisuusnäkökohta / Hanselin raportoinnin puutteet |
GRI 2 | Organisaatio ja raportointikäytännöt | ||
2-1 | Organisaation tiedot | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
2-2 | Organisaation vastuullisuusraportointiin kuuluvat kokonaisuudet | Vastuullisuuden johtaminen | Vastuullisuusraportointi koskee koko Hansel Oy:tä |
2-3 | Raportointijakso, raportointitiheys ja yhteystiedot | Vastuullisuuden johtaminen | |
2-4 | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa | Vastuullisuuden johtaminen | Ei muutoksia |
2-5 | Ulkoinen varmentaminen | Riippumaton varmennusraportti | |
Toiminnot ja henkilöstö | |||
2-6 | Toiminnot, arvoketju ja muut liiketoimintasuhteet | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
2-7 | Henkilöstö | Henkilöstötilastot | Henkilöstötietoja ei ole eritelty alueellisesti, koska Hanselilla on vain yksi toimipiste. |
2-8 | Vuokratyövoiman käyttö | Mitä henkilöstöluvut kertovat? | |
Hallinto ja roolit | |||
2-9 | Hallintorakenne ja kokoonpano | Hansel – julkishallinnon hankintayksikkö | |
2-10 | Hallituksen nimittäminen ja valinta | Hansel – julkishallinnon hankintayksikkö | |
2-11 | Hallituksen puheenjohtajan asema | Hansel – julkishallinnon hankintayksikkö | Hallituksen puheenjohtaja on yhtiökokouksen nimittämä, eikä hän osallistu operatiiviseen toimintaan. |
2-12 | Hallituksen rooli vaikutusten valvonnassa | Vastuullisuuden johtaminen | Hallitukselle raportoidaan vastuullisuustyöstä kokousten yhteydessä. |
2-13 | Vaikutusten hallinnan vastuun delegointi | Vastuullisuuden johtaminen | Yhteishankintojen vastuullisuuden hallinta on kategoriahallinnassa. Vastuullisuusryhmä tukee osaamisellaan vastuullisuuden edistämistä. |
2-14 | Hallituksen rooli vastuullisuusraportoinnissa | Vastuullisuuden johtaminen | Hallitus saa tiedoksi vastuullisuusraportin ennen julkaisua. |
2-15 | Eturistiriitojen välttäminen | Teemme työmme eettisesti ja noudatamme vaatimuksia | |
2-16 | Epäkohtien tiedoksi tuominen | Teemme työmme eettisesti ja noudatamme vaatimuksia | |
2-17 | Hallituksen pätevyys | Hallitus on arvioinut vastuullisuusosaamistaan vuonna 2021. | |
2-19 | Hallituksen ylimmän johdon palkitseminen | Tilinpäätöksen laatimista koskevat liitetiedot | Hallituksella ei ole palkitsemisjärjestelmää, vaan kiinteät palkkiot. Johtoryhmän palkkiojärjestelmässä vastuullisuus on mukana yhtenä tulospalkkion perusteena. |
2-20 | Palkitsemisjärjestelmät | Tulospalkkiolla kannustetaan henkilöstöä | Hanselissa ei ole käytössä kannustimia työsuhteen alkaessa. Työsuhteen päättämiseen liittyvä korvaus on ainoastaan toimitusjohtajan sopimuksessa. |
Vastuullisuuslinjaukset ja käytännöt | |||
2-22 | Kestävän kehityksen linjaukset | Kohti uutta strategiakautta | |
2-23 | Politiikkasitoumukset | Toimitusjohtajan katsaus | Eettiset toimintaperiaatteet, Julkisten hankintojen avoimuus ja läpinäkyvyys |
2-24 | Politiikkasitoumusten sisällyttäminen | Vastuullisuuden johtaminen | |
2-25 | Prosessit kielteisten vaikutusten korjaamiseksi | Teemme työmme eettisesti ja noudatamme vaatimuksia | |
2-27 | Lakien ja määräysten noudattaminen | Teemme työmme eettisesti ja noudatamme vaatimuksia | |
2-28 | Jäsenyydet järjestöissä | Hansel – julkishallinnon yhteishankintayksikkö | |
Sidosryhmätoiminta | |||
2-29 | Sidosryhmätoiminnan periaatteet | Sidosryhmämme
Sidosryhmät arvostavat hanselilaisten hankintalaki- ja kilpailutusosaamista Webinaareissa kilpailutettiin, kumottiin harhaluuloja ja pohdittiin vastuullisuutta |
Asiakkaiden ja toimittajien tukeminen, sitouttaminen sekä ohjaaminen |
2-30 | Kollektiivisesti neuvoteltujen työehtosopimusten piiriin kuuluva henkilöstö | Hanselissa on käytössä oma TES, jonka piiriin koko henkilöstö kuuluu. Hanselin TES ei koske vuokratyöntekijöitä. | |
GRI 3 | Olennaiset vastuullisuusnäkökohdat | ||
3-1 | Olennaisten vastuullisuusnäkökohtien arviointi | Olennaisuusarvio | |
3-2 | Olennaisten vastuullisuusnäkökohtien esittely | Olennaisuusarvio | |
3-3 | Olennaisten vastuullisuusnäkökohtien johtaminen | Vastuullisuuden johtaminen | |
Taloudelliset vaikutukset | |||
201-1 | Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen | Avainluvut | Tehokkaat julkiset hankinnat koko julkiselle sektorille |
203-2 | Epäsuorat taloudelliset vaikutukset | Pakotetarkastukset ja ehtomuutokset värittivät vuotta | Tehokkaat julkiset hankinnat koko julkiselle sektorille, Harmaan talouden torjunta, Markkinoiden toimivuus ja hyvät kilpailuttamiskäytännöt |
205-2 | Lahjonnan ja korruption vastainen koulutus | Antti toi kilpailu- ja kartelliosaamista Hanseliin | Harmaan talouden torjunta |
Ympäristövaikutukset | |||
305-1 | Suorat GHG Scope 1 -päästöt | Hanselin päästöt jatkoivat laskuaan | |
305-2 | Epäsuorat GHG Scope 2 -päästöt | Hanselin päästöt jatkoivat laskuaan | |
305-3 | Muut epäsuorat GHG Scope 3 -päästöt | Hanselin päästöt jatkoivat laskuaan | |
305-4 | GHG-päästöintensiteetti | Hanselin päästöt jatkoivat laskuaan | Kohtaa d jatkoselvitetään. |
308-2 | Negatiiviset ympäristövaikutukset toimitusketjussa ja tehdyt toimenpiteet | Vastuullisuuden johtaminen | Ilmasto- ja ympäristövastuulliset hankinnat |
Sosiaaliset vaikutukset | |||
404-1 | Koulutuspäivät | Henkilöstötilastot | Hyvinvoiva ja osaava työyhteisö |
Hansel 1 | Vastuullisuustunnuksen saaneiden yhteishankintojen % | Vastuullisuuden johtaminen | Sosiaalisesti vastuulliset hankinnat |
Lue myös: Riippumaton varmennusraportti
Tulosta