Yhteishankintojen kehitys
Vuosi 2022 oli Hanselin yhteishankinnoissa kilpailuttamisen suhteen hieman rauhallisempi kuin edellinen vuosi. Uusia yhteishankintoja tuli voimaan 35 (12 puitejärjestelyä, 4 dynaamista hankintajärjestelmää, 19 pienhankintaa). Sopimuksia allekirjoitettiin 527. Osallistumishakemuksia dynaamisiin hankintajärjestelmiin käsittelimme 328. Sopimusmuutoksia tehtiin 102.
Vuoden 2022 lopussa meillä oli tarjota asiakkaille 73 puitejärjestelyä ja 47 dynaamista hankintajärjestelmää. Pienhankintoja oli käytettävissä 26. Sopimustoimittajia oli 981, joista pk-yritysten osuus oli 56 prosenttia. Alihankkijoita sopimustoimittajilla oli yli 3 000.
Yhteishankinnat kategorioittain
Yhteishankintojen kategoriajako muuttui organisaatiomuutoksen yhteydessä syksyllä 2019. Kategorioita on nyt 14 aikaisempien 17 sijaan. Raportoinnissa tiedot on viety takautuvasti uusien kategorioiden alle.
Puitejärjestelyt, top 15
Helppoutta yhteishankintoihin
Yhteishankintojen hyödyntämisen helppoutta parannettiin järjestämällä asiakkaille minikisainfoja ja webinaareja. Hankintojen tuki -yksikön toimintamallia kehitettiin ja henkilömäärää vahvistettiin, jotta asiakkaille voidaan varmistaa riittävä tuki minikisoissa entistä paremmin. Vuoden 2022 aikana hankintojen tuki -yksikkö avusti asiakkaita 127 minikilpailutuksessa (119 vuonna 2021). Minikisatuen asiakastyytyväisyys oli 4,61.
Toimme asiakkaidemme hankintoja helpottamaan vuoden 2021 lopulla maksuttoman Kisa-apurin. Kisa-apurilla asiakkaamme voi helposti kilpailuttaa dynaamisten hankintajärjestelmien sisäisiä kilpailutuksia ja pienhankintoja. Palvelun avulla asiakas tekee Hanselin ylläpitämien, valmiiden asiakirjapohjien avulla tarjouspyynnön ja lähettää tarjouspyynnön toimittajille. Toimittaja jättää tarjouksen suoraan palvelun kautta asiakkaalle ja asiakas voi tehdä toimittajavalintansa palvelussa, jolloin palvelu generoi automaattisesti tarvittavat päätösasiakirjat ja lähettää ne toimittajille.
Vuoden aikana asiakkaat hyödynsivät Kisa-apuria minikisoissa ja pienhankinnoissa entistä useammin. Dynaamisten hankintajärjestelmien sisäisiä kilpailutuksia tehtiin 153 (16 vuonna 2021). Eniten kilpailutettiin sote-henkilöstövuokrauksen, tietokoneiden ja työterveyshuollon hankintoja. Kisa-apurilla tehtyjen hankintojen arvo kasvoi moninkertaisesti ja oli 70 miljoonaa euroa (4 miljoonaa euroa vuonna 2021).
Pienhankintoja kilpailutettiin 119 (108 vuonna 2021). Eniten kilpailutettiin toimitilakalusteita, viestinnän ja markkinoinnin palveluja sekä johtamisen ja IT-konsultoinnin pienhankintoja. Pienhankintojen arvo kasvoi yli kolmanneksella 4,2 miljoonaan euroon (3 miljoonaa euroa vuonna 2021).
Esiselvityksiä uusista yhteishankinnoista ja asiakkaiden hankintatarpeista
Teimme vuoden 2022 aikana useita esiselvityksiä uusista yhteishankinnoista. Selvitimme muun muassa elintarvikkeiden dynaamisen hankintajärjestelmän, lämpöpumppujen ja tuulivoiman, laboratoriotarvikkeiden ja siivouslaitteiden asiakastarpeita. Näistä uusi yhteishankinta päätettiin perustaa laboratoriotarvikkeista (DPS). Siivouslaitteet päätettiin sisällyttää seuraavaan puhtaanapidon tarvikkeiden yhteishankintaan, joka kilpailutetaan vuoden 2023 aikana. Muiden esiselvitysten osalta todettiin, ettei edellytyksiä yhteishankintaan tässä vaiheessa ole. Ajoneuvohankintojen osalta selvitettiin erityisesti turvallisuusviranomaisten tarpeiden kehittymistä.
Loppuvuodesta 2022 päätettiin käynnistää strateginen hanke, jossa selvitetään mahdollisuutta sote-yhteishankinnoille. Projekti käynnistyy alkuvuodesta 2023.
Yhteishankinnoissa toimitusvaikeuksia ja hinnanmuutospaineita
Pandemian ja Ukrainan sodan vaikutukset näkyivät yhteishankinnoissa vuonna 2022. Joillakin sopimustoimittajilla oli toimitusvaikeuksia. Lisäksi useilla toimialoilla esiintyi voimakasta korotuspainetta tuotteiden ja palveluiden hintoihin muun muassa raaka-aineiden ja polttoaineen hintojen nousun sekä logistiikassa ilmenneiden haasteiden myötä.
Hansel kävi aktiivisesti sopimustoimittajiensa kanssa keskusteluja haasteiden ratkaisemiseksi. Yhtään sopimusta ei jouduttu päättämään toimitusvaikeuksien tai kestämättömän hintatason vuoksi. Useissa Hanselin yhteishankinnoissa on mukana sopimuskauden hintakatto, ja hinnanmuutosten taso pysyi pääsääntöisesti sopimusehtojen mukaisina.
Poikkeukselliset olosuhteet ja hintapaineet aiheuttivat joillakin toimialoilla muutoksia, joita Hansel ei voinut ennakoida tarjouspyyntöä tehdessään, eikä toimittajien voitu olettaa ennakoineen ja huomioineen niitä tarjousta tehdessään. Jotta sopimusvelvoitteiden täyttäminen ennalta-arvaamattomien olosuhdemuutosten vuoksi ei olisi muodostunut sopimustoimittajille kohtuuttomaksi, tehtiin muutamassa yhteishankinnassa hinnanmuutokset määräajaksi. Sopimusmuutokset tehtiin toimistotarvikkeiden, puhtaanapidon tarvikkeiden, elintarvikkeiden ja nestemäisen heliumin yhteishankinnoissa. Muutoksilla mahdollistettiin sopimusten jatkuminen ja turvattiin toimitukset. Määräaikaisilla korotuksilla ei arvioida olevan vaikutusta yhteishankintojen sopimuskauden hankinnan arvoon eikä yleiseen luonteeseen.
Valtion yhteishankintojen käyttövelvoite ja yhteishankintojen koordinaatioryhmä
Valtiovarainministeriö asetti elokuussa 2021 työryhmän, jonka tehtävänä oli:
- arvioida ja valmistella valtionhallinnon yhteishankintojen kehittämiseen tähtääviä toimia, kuten sitä, miten valtioneuvoston asetusta ja valtiovarainministeriön päätöstä valtionhallinnon yhteishankinnoista tulisi täsmentää
- selvittää ja arvioida, miten ja millaisilla välineillä yhteishankintavelvoitteen alaisten hankintojen sopimuksia tulisi vastaisuudessa seurata sekä
- selvittää Hanselin mahdollisuuksia yhteishankintatoimittajien auditointiin liittyen muun muassa puitesopimuksissa mainittuihin yhteiskunnallisiin tavoitteisiin.
Työryhmän työ päättyi vuoden 2022 lopussa. Työryhmän esityksen pohjalta valtioneuvoston asetus ja valtiovarainministeriön päätös uudistettiin 8.9.2022. Uusia yhteishankintoja ei käyttövelvoitepäätökseen lisätty. Valtiovarainministeriö poisti aikaisemmin kesällä polttoainetankkaukset käyttövelvoitepäätöksestä.
Valtiovarainministeriö asetti 20.12.2022 valtionhallinnon yhteishankintoja kehittävän koordinaatioryhmän toimikaudeksi 1.1.2023–31.12.2024. Työryhmän tavoitteena on:
- luoda virastoille ja laitoksille kanava, jonka avulla ne saavat yhteishankintojen kehittämiseen liittyviä tarpeitaan ja odotuksiaan tuotua yhteiseen keskusteluun valtiovarainministeriön ja Hanselin kanssa
- tarjota valtiovarainministeriölle selkeä prosessi yhteishankintojen sisällölliseen ohjaukseen
- antaa Hanselille mahdollisuus viestiä laajasti yhteishankintoihin liittyvistä asioista sekä
- vahvistaa viranomaisten asemaa yhteishankintojen sisällöllisessä kehittämisessä ja ohjauksessa ja mahdollistaa virastojen yhteishankintoja koskevien tarpeiden parempi huomioiminen.
Hanselin kategoriajohtaja Susanna Närvänen on työryhmän jäsenenä ja yksikönpäällikkö Mervi Olkinuora sihteeristössä.
Tutkimus yhteishankintojen hyödyistä
Osana valtioneuvoston vuoden 2022 selvitys- ja tutkimussuunnitelmaa käynnistettiin yhteishankintojen kustannusvaikuttavuus -⁠hanke. Tutkimuksen toteuttavat valtiovarainministeriön toimeksiannosta Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT, Hanken, Lapin yliopisto ja Aalto-yliopisto. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa ja tarjota päätöksentekijöille uutta ja helposti hyödynnettävissä olevaa tietoa yhteishankintojen kustannusvaikutuksista.
Tutkimuksessa kustannusvaikutuksia tutkitaan empiirisesti sekä hintojen että prosessikustannusten kautta. Tutkimuksessa asetetut tutkimuskysymykset ovat:
- Saadaanko hankintojen keskittämisellä euromääräisiä kustannussäästöjä sopimushintojen kautta ja toteutuuko suurempia määriä kilpailutettaessa skaalaetu eli saavutetut alhaiset yksikköhinnat (niin sanottu economies of scale)?
- Tuottaako hankintatoimen keskittäminen euromääräisiä kustannussäästöjä prosessikustannusten kautta ja väheneekö hankintayksiköiden hankintaprosessin kokonaistyömäärä yhteishankintoja tehtäessä?
- Edesauttaako yhteishankintayksikön käyttö hankintayksiköiden hankintojen sopimuskauden aikaista seurantaa tai hankintojen ohjaamista?
- Miten yhteishankintojen eri kilpailutustavat (muun muassa perinteiset puitesopimukset, DPS-menettely, oma hankinta) vaikuttavat hankintaprosessin osapuolten (hankintayksikkö, yhteishankintayksikkö) prosessikustannuksiin?
Hansel tukee tutkimusta vahvasti ja osallistuu tutkimuksen ohjausryhmään.
Sinua voi myös kiinnostaa
Asiakkaat mukaan digipalveluidemme kehitykseen
Julkiset hankinnat eivät aina ole kovin suoraviivaisia, ja pelkkä terminologiakin saattaa usein tuntua hankintoja harvoin tekevälle varsin vieraalta.
Antti toi kilpailu- ja kartelliosaamista Hanseliin
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kartellivalvonnan päällikkö Antti Norkela tuli helmikuussa 2022 vuoden ajaksi työkiertoon Hanseliin.
Sidosryhmät arvostavat hanselilaisten hankintalaki- ja kilpailutusosaamista
Asiakas- ja toimittajatyytyväisyyttä seurataan Hanselissa säännöllisesti.