Asiakkaat mukaan digipalveluidemme kehitykseen
Julkiset hankinnat eivät aina ole kovin suoraviivaisia, ja pelkkä terminologiakin saattaa usein tuntua hankintoja harvoin tekevälle varsin vieraalta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettemmekö voisi rakentaa digitaalisia asiointipalveluitamme asiakaslähtöisesti ja niin helppokäyttöisiksi kuin mahdollista.
Vuoden 2022 aikana hansel.fi-asiointipalvelun sivuja katseltiin yli 900 000 kertaa – julkiset hankinnat siis kiinnostavat! Hansel.fi tarjoaa eniten sisältöä kirjautuneille asiakkaille. Palvelussamme asioikin lähes 10 000 kirjautunutta käyttäjää, joista lähes 4 000 rekisteröityi viime vuoden aikana. On siis olennaisen tärkeää, että verkkopalvelun käyttö on mahdollisimman helppoa myös uusille käyttäjille.
Vaikka toivoisimmekin pystyvämme palvelemaan kaikkia asiakkaitamme henkilökohtaisesti, on tärkeää, että asiointi toimii sujuvasti myös digitaalisesti itsepalveluna ajasta ja paikasta riippumatta. Esimerkkejä asioinnista hansel.fi-palvelun kautta vuonna 2022:
- liittymisiä tuleviin yhteishankintoihin tehtiin lähes 1,9 miljardilla eurolla
- sopimustoimittajamme raportoivat toteutuneita hankintoja yli 6 miljoonaa riviä
- minikisatyövälineiden (Kisa-apuri, Tilausajopalvelu, Ajoneuvopalvelu, Cloudia) kautta kilpailutettiin lähes 3 000 yksittäistä hankintaa (vuonna 2022 työpäiviä oli 253, eli minikilpailutuksia tehtiin keskimäärin yli 11 per työpäivä).
Hanselin omien digitaalisten asiointikanavien lisäksi kehitämme yhdessä valtiovarainministeriön kanssa kansallista hankintailmoitukset.fi-palvelua (Hilma). Hilma-palvelussa julkaistiin vuoden 2022 aikana yli 22 500 hankintailmoitusta, ja vierailuja palvelussa on noin 300 000 joka kuukausi.
Uudet toiminnallisuudet syntyvät palautteen ja statistiikan pohjalta
Kaikkien palveluiden osalta keskeinen teema vuonna 2022 oli se, miten käyttäjiä otetaan aidosti mukaan asiointipalveluidemme kehittämiseen ja miten saaduista palautteista ja kehitysehdotuksista valitaan ne, jotka tuottavat käyttäjillemme eniten arvoa.
Alkuvuoden 2022 merkittävin muutos oli se, kun hansel.fi:n käyttöliittymä koki ison uudistuksen helmikuussa. Tämän uudistuksen taustalla oli laajoja käyttäjähaastatteluita, joiden pohjalta palvelumuotoilimme uutta konseptia. Osa käyttäjistä pääsi antamaan palautetta uudistuksesta ennen sen julkaisua.
Uudistetun palvelun julkaisun jälkeen olemme aktiivisesti keränneet palautetta ja statistiikkaa palvelun käytöstä, ja kehitämme sitä jatkuvasti tietojen perusteella. Yksi esimerkki käyttäjäpalautteen perusteella rakennetusta toiminnosta oli minikilpailutusten jälki-ilmoitusten automaattinen siirto Kisa-apurista ja Tilausajopalvelusta Hilma-palveluun.
Loppuvuoden 2022 aikana haastatteluja ja kokemusten keräämistä jatkettiin hansel.fi-asiointipalvelussamme olevien yhteishankintojen ohjeistusten, niiden käytön sekä minikilpailutusten osalta. Näiden haastattelujen pohjalta tehtyjä uudistuksia julkaistaan vaiheittain vuoden 2023 aikana.
Sinua voi myös kiinnostaa
Kohti uutta strategiakautta
Keväällä 2022 Hanselissa alkoi uuden strategian valmistelu hyvin epävakaassa maailmanpoliittisessa tilanteessa.
Taloushallinnon järjestelmät uudistettiin
Vuosi 2022 oli Hanselin taloustiimille työntäyteinen, kun pitkä taloushallinnon järjestelmäuudistusprojekti saatiin valmiiksi.
Webinaareissa kilpailutettiin, kumottiin harhaluuloja ja pohdittiin vastuullisuutta
Suositut webinaarimme jatkuivat asiakkaiden pyynnöstä myös vuonna 2022.