Talous­hallinnon järjestelmät uudistettiin

Vuosi 2022 oli Hanselin talous­tiimille työn­täyteinen, kun pitkä talous­hallinnon järjestelmä­uudistus­projekti saatiin valmiiksi. Kilpailutus­valmistelut alkoivat jo vuoden 2021 syksyllä siten, että tarjous­pyyntö saatiin ulos juuri ennen vuoden­vaihdetta. Tätä ennen olimme käyneet markkina­vuoro­puhelun kymmenen toimittajan kanssa. Kilpailutus toteutettiin avoimella menettelyllä ja määrä­aikaan mennessä saimme kolme tarjousta. Hankinnan kohde oli kompleksinen lukuisine integraatioineen, mikä luultavasti laski toimittajien intoa jättää tarjous, odotimme nimittäin hieman suurempaa tarjousten luku­määrää. Voittajaksi valikoitui Azets Insight Oy, jonka kanssa käynnistimme käyttöön­otto­projektin huhti­kuussa tilin­päätös­kiireiden jälkeen.

Keväällä tehtiin erityisesti määrittely­työtä ja rakennettiin raportti- ja lasku­pohjia. Digi­tiimimme teki huomattavan osan integraatioista kesän aikana ja syksyllä siirrettiin vanhaa dataa uuteen järjestelmään; loka­kuun alussa koitti uuden järjestelmän käyttöön­otto. Ottaen huomioon projektin suuruus­luokan olemme kaikin puolin tyytyväisiä projektin kulkuun – se eteni aika­taulussa ja pysyi budjetissa. Loka­kuun palkan­maksua olimme varo­toimena aikaistaneet päivällä, mutta sekin sujui aivan suunnitellusti.

Kilpailutuksessa olimme antaneet laatu­pisteitä sellaiselle palvelu­tarjoajalle, joka pystyy tarjoamaan myös talous­hallinnon töitä. Ajatuksenamme oli, että ulkoistamme osan töistä, mikäli voittajaksi valikoituu sellainen yritys, joka tarjoaa myös tällaista palvelua. Niinpä käynnistimme heti käyttöön­otto­projektin jälkeen pienemmän, talous­hallinnon tehtävien osittaisen ulkoistus­projektin Azetsin palvelu­tiimin kanssa. Nyt myös ulkoistus­projekti on hyvässä vauhdissa ja rutiinit alkavat muodostua. Hanselin talous­tiimin kokoon­panoon ulkoistuksella ei ollut merkitystä, sillä työtä oli aikaisemmin tehnyt vuokra­työn­tekijä, jolle pystyimme tarjoamaan työ­suhteen jatkoa toisessa tehtävässä. Jännitystä tiimin elämään tuo ensimmäinen tilin­päätöksen tekeminen uusilla järjestelmillä ja osin uudella vastuu­jaolla.

Tuloslaskelma

Rahoituslaskelma