Sidosryhmät arvostavat hanselilaisten hankintalaki- ja kilpailutusosaamista
Asiakas- ja toimittajatyytyväisyyttä seurataan Hanselissa säännöllisesti. Asiakastyytyväisyyskysely toteutetaan vuosittain ja toimittajatyytyväisyyskysely on toteutettu joka toinen vuosi. Vuonna 2022 vuorossa olivat molemmat kyselyt. Kyselyt toteutettiin tammikuussa 2023 ja jatkossa päätettiin toteuttaa molemmat kyselyt vuosittain.
Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys 4,15 oli parempi kuin edellisenä vuonna (4,06 vuonna 2021) huolimatta maailmantilanteen muutoksista. Koronapandemia, pakotteet ja Ukrainan sota vaikuttivat Hanselin toimintaan.
Asiakastyötä tehtiin edelleen paljon verkkotapaamisten kautta ja tapahtumia järjestettiin webinaareina. Syyskiertue järjestettiin kahden vuoden tauon jälkeen live-tapaamisina kolmellatoista paikkakunnalla.
Asiakastyytyväisyyskyselyssä asiakkaiden eniten arvostamat asiat toiminnassamme olivat hankintalain tuntemus ja kilpailutusosaaminen, palveluasenne sekä yhteyshenkilöiden toiminta. Kehityskohteiksi asiakkaat nimesivät edellisvuoden tapaan asiakkaiden tarpeiden tuntemisen sekä yhteishankintojen hyödyt ja toimivuuden. Näissä molemmissa oli kuitenkin tapahtunut pientä parannusta verrattuna edelliseen vuoteen.
Asiakaskyselyyn vastasi yhteensä 416 vuoden 2022 aikana Hanselin kanssa asioinutta asiakasta.
- Arvosanojen keskiarvo oli 4,15 (4,06 vuonna 2021).
- Kokonaisarvosanan 3,50 tai parempi antoi 85 % (84 %).
- Kokonaisarvosanan 2,99 tai huonompi antoi 6 % (6 %).
Vuoden 2022 asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset käytiin läpi johtoryhmässä sekä henkilöstöinfossa. Tuloksia hyödynnetään kehittämistoimenpiteiden suunnittelussa yhdessä henkilöstön kanssa.
Hanselilaisten tulospalkkio on sidottu saatuun asiakastyytyväisyyspalautteeseen.
Kehitystoimenpide 2022: asiakkaiden tarpeet tulevat kuulluiksi työryhmissä
Asiakastyöryhmän osallistuminen kilpailutuksen suunnitteluun on Hanselin yhteishankintojen onnistumisen perusta. Asiakastyöryhmätyöskentely osaltaan takaa sitä, että yhteishankinta vastaa asiakkaiden tarpeita, olipa kyse sitten hankinnan kohteen vaatimusten, valikoiman, sopimusehtojen tai valintaperusteiden määrittelystä. Tarve asiakastyöryhmätyöskentelyn kehittämiseen nousi esiin vuoden 2021 asiakastyytyväisyyskyselymme vastauksista, joissa toivottiin asiakkaiden tarpeiden entistä parempaa huomioon ottamista.
Keväällä 2022 aloitimme kehitysprojektin, jonka tavoitteiksi asetettiin selvittää asiakastyöryhmäkäytännöt hankintaprosessin eri vaiheissa, asiakkaidemme tarpeet ja odotukset asiakastyöryhmätyöskentelylle sekä eri yksiköidemme tarpeet ja odotukset asiakastyöryhmätyöskentelylle. Lisäksi projektin tavoitteena oli kehittää ja jakaa asiakasryhmätyöskentelyn hyviä käytäntöjä yhteiseen käyttöön sekä päivittää asiakastyöryhmätyöskentelyn työohjeet, joita asiantuntijamme työssään noudattavat.
Asiakkaiden näkökulman kartoittamiseksi kokosimme aiempien asiakkailta saatujen palautteiden ja tyytyväisyyskyselyvastausten satoa. Ymmärryksen syventämiseksi teimme myös kesällä 2022 haastattelut yhdeksän viime vuosina asiakastyöryhmätyöskentelyyn osallistuneen asiakkaamme kanssa. Hanselilaisten näkemyksiä kartoitettiin myös kyselyillä ja yksikkökokouksissa.
Projekti kehitti ja saattoi jakoon valmiit mallipohjat, joihin on koottu parhaat käytännöt yhtenäisen ja laadukkaan asiakastyöryhmätyöskentelyn varmistamiseksi. Lisäksi syksyllä pidettiin tietoisku kaikille hanselilaisille asiakastyöryhmätyöskentelyn hyvistä käytännöistä ja osallistamisen menetelmistä. Osa projektissa esiin tulleista tarpeista on sellaisia, että niiden kehittämistä jatketaan vuonna 2023.
Kehitystoimenpiteillä vaikutusta toimittajatyytyväisyyteen
Edellisvuoden toimittajatyytyväisyystutkimustulosten perusteella Hanselissa käynnistettiin vuonna 2022 useita toimittajayhteistyötä ja toimittajien palvelukokemusta kehittäviä sisäisiä projekteja. Näiden kehitysprojektien tuloksena muun muassa lisättiin toimittajaviestintää (Hankintaväylä-uutiskirje julkaistaan 11 kertaa vuodessa), yhtenäistettiin toimittajien kanssa käytävää markkinavuoropuhelua sekä selkeytettiin kilpailutusvaiheen työohjeita, joiden mukaan hanselilaiset toimivat.
Toimittajatyytyväisyyskysely toteutettiin tammikuussa 2023. Sähköpostikysely lähetettiin 984 sopimusyhteyshenkilölle. Vastauksia saimme 180:ltä viime vuoden aikana Hanselin kanssa asioineelta toimittajalta.
Toimittajien kokonaistyytyväisyys parani edellisvuodesta ollen kaikkien aikojen paras, 4,01. Toimittajatyytyväisyyskyselyn tuloksista selviää, että vahvuuksinamme toimittajat pitävät edellisvuoden tapaan hankintalain tuntemusta ja kilpailutusosaamista sekä sopimusyhteyshenkilöiden toimintaa. Hankinnan kohteen tuntemus ja kilpailutusprosessien sujuvuus nimettiin toimittajayhteistyön kehittämiskohteiksi jatkossakin.
Toimittajatyytyväisyystutkimuksen tulokset käytiin läpi johtoryhmässä sekä kategoriahallinnan viikkopalaverissa. Tuloksia hyödynnetään toimittajayhteistyön kehittämistoimenpiteiden suunnittelussa yhdessä kategoriapäälliköiden kanssa.
- Arvosanojen keskiarvo oli 4,01 (3,90 vuonna 2021).
- Kokonaisarvosanan 3,50 tai parempi antoi 81,9 % (75,1 %)
- Kokonaisarvosanan 2,99 tai huonompi antoi 8,5 % (9,2 %).
Toimittajatyytyväisyystutkimuksen tulokset vaikuttavat osaltaan kategoriapäälliköiden tulospalkkioon.
Asiakasfoorumi
Asiakasfoorumi kokoontui kolme kertaa vuoden 2022 aikana. Foorumin toiminnasta tehtiin kysely jäsenille. Saadun palautteen mukaan toiminta koettiin nykymuodossa toimivaksi ja hyödylliseksi. Asiakkuusfoorumin vetovastuu siirtyi Hanselissa varatoimitusjohtaja Raili Hilakarilta asiakkuusjohtaja Maritta Mäkelälle Railin siirtyessä eläkkeelle. Tapaamisten aiheissa korostuivat Ukrainan sodan laaja-alaiset vaikutukset hankintoihin.
Maaliskuun tapaamisessa kuultiin Senaatti-kiinteistöjen asiakastarina. Hankintayksikön päällikkö Esa-Pekka Kuikka kertoi yksikön toiminnasta ja kehityssuunnitelmista. Toisena puheenvuorona Hanselin lakiasiainjohtaja Eija Kontuniemi kertoi juridiikan ajankohtaisista asioista, muun muassa pakotteista ja hankintalain muutoksista.
Kesäkuun tapaamisessa käytiin läpi asiakasfoorumin toiminnasta saadut palautteet. Lisäksi kuultiin talousjohtaja Kirsi Koivusaaren puheenvuoro yhteishankintojen vastuullisuudesta sekä pakotteiden vaikutuksista hankintoihin lakiasianjohtaja Eija Kontuniemen osuudessa.
Marraskuun foorumissa aiheina olivat kilpailutuksen merkitys sekä varautuminen hankinnoissa. Kilpailutuksen merkityksestä kertoi Hanselissa KKV:ltä työkierrossa ollut Antti Norkela ja varautumisesta puhui Hanselin johtava lakimies Jukka Hämäläinen.
Lue myös: Hanselin päästöt jatkoivat laskuaan
Sinua voi myös kiinnostaa
Toimitusjohtajan katsaus
Vuosi 2022 oli sangen poikkeuksellinen. Meillä tämä on näkynyt monena uutena työvaiheena hankinnoissa. Maailmantilanteen raju muutos on tehnyt meistä pakotteiden ja hinnankorotuspaineiden asiantuntijoita.
Kohti uutta strategiakautta
Keväällä 2022 Hanselissa alkoi uuden strategian valmistelu hyvin epävakaassa maailmanpoliittisessa tilanteessa.
Yhteishankintojen kehitys
Vuosi 2022 oli Hanselin yhteishankinnoissa kilpailuttamisen suhteen hieman rauhallisempi kuin edellinen vuosi.